Home Agenda Activiteiten Over ons ANBI
Vrije Evangelische Gemeente
Oostelijk Flevoland
VEG Dronten
 
VEG Dronten

ANBI

Wij zijn als gemeente regeistreerd als Algemeen Nut Beoogende Instelling, of te wel ANBI. Om hier aan te kunnen voldoen dienen wij openheid te geven. Hieronder kunt u onze verslagen en financiele overzichten van afgelopen jaren inzien.

1. Algemene gegevens

Naam ANBI
Vrije Evangelische Gemeente Oostelijk Flevoland
RSIN / Fiscaalnummer
8081.72.918
Websiteadres
www.vegdronten.nl
Email
secretariaat.vegofl@gmail.com
Adres
Ichthuscollege, Jupiterweg 25
Postcode en plaats
8251 AW Dronten
Postadres
Secretariaat VEG Oostelijk Flevoland, p.a. Smederij 118
Postcode en Plaats
8253 MA Dronten

De Vrije Evangelische Gemeente Oostelijk Flevoland is een zelfstandige geloofsgemeenschap die opgericht is op 7 mei 1968. De gemeente is lid van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland.

2. Grondslag

De gemeente grondt haar bestaan en werkzaamheden op de eeuwige beginselen, welke hun uitdrukking vinden in de bijzondere en hoogste Godsopenbaring, waarvan zij de Heilige Schrift als draagster erkent en eerbiedigt en waarvan zij de Here Jezus Christus, Gods Zoon haar enige en volkomen Zaligmaker, als Middelpunt belijdt. De gemeente erkent de Here Jezus als haar Heer en Heiland.

De Bond van Vrije Evangelische Gemeenten is een kerkgenootschap die aangesloten is bij het CIO en van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI heeft gekregen. Dat wil zeggen dat mensen ook hun giften en schenkingen aan onze gemeente mogen aftrekken bij de belastingaangifte en dat onze gemeente geen belasting hoeft af te dragen bij het ontvangen van giften en legaten. De belastingdienst eist dat voor de ANBI-status een aantal gegevens openbaar zijn. Deze staan hieronder vermeld.

3. Samenstelling bestuur

Het bestuur van de Vrije Evangelische Gemeente Oostelijke Flevoland ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad (wisselend) vijf a zes leden, bestaande uit ouderlingen en diakenen. De ouderlingen en diakenen worden gekozen door en uit de leden van de eigen kerkelijke gemeente. De kerkenraad behartigt tevens de diaconale taken en het beheer van eigendommen. Begroting, jaarrekening en jaarverslag behoeven de goedkeuring van de ledenvergadering.
Sinds 2024 is bij de gemeente een voorganger aangetreden voor 0,2fte. De voorganger woont de kerkenraadsvergaderingen bij en heeft hierbij zijn inbreng. Echter is de voorganger geen kerkenraadslid en blijven beslissingen genomen worden door de kerkenraadsleden.

4. Beleidsplan

Het voorgenomen gezamenlijke beleid met bijbehorende middelen wordt elk najaar op de jaarvergadering (bondsvergadering) voor het komende jaar met een doorkijk naar het daaropvolgende jaar vastgesteld. Dit gezamenlijk vastgestelde beleid wordt uitgevoerd door het comite en een aantal deelorganisaties die tijdens de jaarvergadering verantwoording afleggen over het door hen uitgevoerde beleid en de financien. Het gezamenlijke beleid is vastgesteld in een samenvattend beleidsplan, dat u op de website van de bond kunt vinden.

Beginselverklaring, statuten, huishoudelijk reglement en andere regelingen van de bond en van de deelorganisaties zijn in een vademecum opgenomen.

Naast het gezamenlijke beleid geven wij zelfstandig in onze omgeving invulling aan de afgesproken beginselen met bijbehorend eigen beleid en beheren de eigen kerkelijke goederen en financiele middelen. Voor het vaststellen van ons beleid wordt elk voorjaar een ledenvergadering belegd.

5. Beloningsbeleid

De beloning van predikanten en gemeentelijk werkers vindt plaats volgens een uniforme regeling in de Bond die door St. Rechtspositie is vastgesteld. De regeling en de uitvoeringsbepalingen vindt u op de website van de Stichting: www.srp-veg.nl.

De sinds 2024 aangestelde voorganger ontvangt een vergoeding voor de tijd die hij beschikbaar is voor onze gemeente. Eventuele extra onkosten die bij maakt worden tevens vergoed.

Organisten, welke geen lid zijn van onze gemeente, krijgen een vooraf overeengekomen vergoeding uitgekeerd.

Leden van kerkenraden en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

6. Doelstelling / visie

De liefde van God, de blijde boodschap van Jezus Christus en de werking van de Heilige Geest is de basis van ons gemeente zijn. De open, gastvrije, laagdrempelige en uitnodigende gemeente is een plek waar iedereen zich thuis kan voelen, waar we God en elkaar ontmoeten. Persoonlijk geloof is een prioriteit die door activiteiten in de gemeente opgebouwd en uitgedragen kan worden, zowel in woord als in daad. Bij het ontdekken en ontwikkelen van gaven die God aan mensen heeft gegeven, willen we elkaar helpen en de ruimte geven, door deze ook in praktijk te brengen. We willen van harte samenwerken met andere gemeenten in Dronten en omgeving die van het geloof in de Here Jezus willen getuigen.

7. Verslag activiteiten 2024

Het jaar 2024 was voor de Vrije Evangelische Gemeente in Dronten een bewogen jaar, vol mooie
maar ook verdrietige momenten die we samen hebben gedeeld. Onze zondagse diensten
werden trouw bezocht door een vaste groep gemeenteleden, met gemiddeld 35 tot 40
aanwezigen. Dit jaar mochten we enkele nieuwe gezichten verwelkomen, waarvan vier mensen
ervoor kozen om lid te worden van onze gemeente. Een grote zegen!

Voor de kinderen was er, buiten de schoolvakanties, oppas en kindernevendienst. Een groot
verlies was het overlijden van onze emeritus predikant, ds. Durieux, op 9 mei – Hemelvaartsdag.
Hoewel hij al lange tijd ziek was, bleef hij betrokken bij onze gemeente. Op Eerste Paasdag, 31
maart, mocht hij nog voorgaan in de dienst. Dit werd een bijzonder en emotioneel samenzijn,
waar we met veel warmte op terugkijken. Zijn heengaan laat een grote leegte achter, maar we
vinden troost in de wetenschap dat hij geborgen is bij onze hemelse Vader.
Gelukkig waren er ook vreugdevolle momenten. In de tweede helft van 2024 mochten we de
geboorte van een jongen en een meisje vieren. Daarnaast konden enkele oudere
gemeenteleden, die niet meer in staat zijn om fysiek aanwezig te zijn, de diensten vanuit huis
volgen via onze technische faciliteiten. Het is een zegen dat we hen op deze manier toch kunnen
betrekken bij onze gemeenschap.

Veranderingen binnen de gemeente
Binnen de kerkenraad vonden dit jaar enkele wisselingen plaats. Onze voorzitter, Jaap R., nam
afscheid van zijn functie en werd opgevolgd door Peter van B. Ook mochten we Marja K.
verwelkomen als nieuw kerkenraadslid; zij neemt de rol van diaken over van Jeroen H., die als
ouderling is bevestigd. Verder heeft ds. Van der Velde, na vele jaren trouwe dienst, zijn taak als
consulent neergelegd. Gelukkig blijft hij nog betrokken en zal hij regelmatig voorgaan in de
zondagse diensten. Begin maart 2025 nemen we feestelijk afscheid van hem tijdens een
eredienst.

Voor de toekomst hebben we een enthousiaste voorganger gevonden in Bernard Franken. Hij
heeft zijn wortels in de VEG Oldebroek en woont in Kampen. We zien uit naar een mooie en
vruchtbare samenwerking met hem.

Geloofsgemeenschap en betrokkenheid
Naast onze vaste sprekers, ds. Van der Velde en Bernard Franken, verwelkomden we regelmatig
gastsprekers uit de Bond en uit andere kerkgenootschappen in de regio.

Een bijzondere ontwikkeling binnen onze gemeente is de toename van bezoekers met
verschillende achtergronden. Zo mochten we regelmatig Iraanse, Afrikaanse en Turkse gasten uit
het nabijgelegen AZC ontvangen, en ook een Pakistaans gezin kwam af en toe naar onze
diensten. Met behulp van een vertaalapp kunnen zij de dienst in hun eigen taal volgen. We zijn
ook dankbaar dat een Iraans echtpaar inmiddels een eigen woning in Dronten heeft gevonden.

Omdat wij geen eigen kerkgebouw hebben, houden we onze erediensten in de aula van een
middelbare school. Dit vraagt wekelijks om de inzet van een groep toegewijde mannen en
vrouwen, die ervoor zorgen dat onze ‘pop-up kerk’ wordt opgebouwd. Hun harde werk waarderen we enorm.
Gemeenteactiviteiten en samenzijn
Na de dienst samen koffie drinken is een waardevol moment van verbinding. Elke week
verzorgen enkele gemeenteleden de koffie en thee, met altijd iets lekkers erbij. Ook
organiseerden we diverse activiteiten, zoals een wekelijkse bidstond, koffiemiddagen en
gemeenteavonden met wisselende thema’s.

Een geliefde traditie is het dauwtrappen op Hemelvaartsdag. Dit jaar liepen we samen een
mooie route, zongen we liederen, hielden we een korte overdenking en sloten we de ochtend af
met een gezamenlijk ontbijt. Dit werd een bijzonder moment van samenzijn, mede omdat we die
ochtend het verdrietige nieuws ontvingen van het overlijden van ds. Durieux.

Onze startdag vierden we op een boerencamping in de omgeving. Het werd een gezellige middag met activiteiten voor jong en oud, afgesloten met een heerlijke barbecue.

Dankbaarheid en vooruitblik
Als gemeente kijken we met dankbaarheid terug op het afgelopen jaar. Ondanks verdrietige
momenten hebben we Gods nabijheid ervaren en troost gevonden in ons geloof. We zien vol
vertrouwen uit naar 2025, wetende dat God ons leidt en we mogen leven in de vrede die Christus
ons geeft.

8. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting

Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de ontvangsten en de
voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk
gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.

Baten en lasten kerkelijke gemeente
Baten:
Begroting 2024
Rekening 2024
Rekening 2023
Opbrengsten uit bezittingen
B-24 500,00
R-24 77,20
B-25 467,97
Bijdragen kerkleden
B-24 22.995,00
R-24 40.120,95
B-25 32.086,83
Totaal baten
B-24 23.495,00
R-24 40.198,15
B-25 32.554,80
Lasten:
Begroting 2024
Rekening 2024
Rekening 2023
Bestedingen pastorale beroepskrachten
B-24 13.530,00
R-24 16.291,80
B-25 9.681,60
Bestedingen kerkdiensten, catechese en overig pastoraal werk
B-24 4.600,00
R-24 3.948,19
B-25 3.047,88
Bijdragen aan andere organen binnen de kerk
B-24 3.795,00
R-24 22.691,42
B-25 11.096,77
Lasten kerkelijke gebouwen (incl. afschrijvingen)
B-24 2.000,00
R-24 1.974,60
B-25 1.974,08
Lasten overige eigendommen en inventarissen
B-24 553,00
R-24 279,09
B-25 252,12
Lasten beheer en administratie, bankkosten en rente
B-24 4.230,00
R-24 3.543,23
B-25 3.103,38
Totaal lasten
B-24 28.708,00
R-24 48.728,33
B-25 29.155,83
Resultaat (baten - lasten)
B-24 -5.213,00
R-24 -8.530,18
B-25 3.398,97

9. Voorgenomen bestedingen en toelichting

De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het kerkelijk werk van de gemeente vertoont een grote mate van continuiteit.

Een aantal bestedingen zijn dermate hoger, echter is het gevolg van een nieuwe geluidsinstallatie en het benoemen van een voorganger voor 0,2fte. Voor de voorganger was reeds een reservering gemaakt, echter bleek deze niet voldoende.

Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Door de kerkleden worden elk jaar bijdragen gegeven voor het werk en de activiteiten van de gemeente waartoe zij behoren. Soms bezit een kerkelijke gemeente ook (enig) vermogen in de vorm van kerkgebouwen, woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengst van dit vermogen wordt aangewend voor het werk van de kerkelijke gemeente.

De ontvangen inkomsten worden besteed aan het (pastorale) werk in de gemeente, aan de kerkdiensten en kerkelijke activiteiten voor jong en oud. Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan de salariskosten van de consulent en voorganger, aan de eigen organisatie en bijdragen voor het in stand houden van het landelijke werk van het kerkgenootschap. Onder lasten algemene kosten zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de eigendommen en inventarissen.

10. Verklaring controle jaarrekening en administratie

Hierbij verklaart de kerkenraad van de Vrije Evangelische Gemeente Oostelijk Flevoland, dat de administratie en jaarrekening van het jaar 2024 door minimaal twee onafhankelijke personen is gecontroleerd en in orde bevonden. Daarbij is het model afgegeven door Stichting 1976 gevolgd.

De jaarrekening en de bevindingen van de controlecommissie worden ter goedkeuring voorgelegd aan de ledenvergadering. De goedkeuring door de aanwezige leden tijdens de ledenvergadering heeft op woensdag 19 maart 2025 plaatsgevonden.